Arkiver for mars, 2010

Fokus-fokus

Posted: mars 26, 2010 in treningsleir
Tags: ,

Fokus på det som er viktig; kvalitet på hver einaste treningsøkt, nok søvn, riktig kosthold (ja, god tid til å lage sunn og deilig mat her nede). Det er dette som er definisjonen av treningsleir for min del 🙂 og det er definitivt det hverdagen har vært  fylt med den siste uka.

No har eg trent to uker med nytt treningsprogram, ei uke heima før eg dro, og de siste 6 dagene nede i Portugal. Alle øktene denne uka har vært bedre enn forrige uke. Forrige uke var også veldig bra. Då er det kjekt å trene; kjenne at eg bygger stein på stein, på stein, på stein… Det må gjøres ordentlig; og eg har troen på at det kommer til å bli et solid grunnlag for å løpe fort til slutt. Blir egentlig litt gira på tanken av å løpe et testløp snart! Først ute blir nok Sognsvann Rundt Medsols når eg kommer tilbake i midten av april. Kanskje to runder først. Eller ein… Uansett gleder eg meg!

Dag 1 på treningsleir

Posted: mars 21, 2010 in treningsleir
Tags:

Fantastisk deilig med 11 timers søvn i natt. Flott start på treningsleiren:)

I dag har vi (Andreas Høiby og eg), bortsett fra å sove til vi våkna, løpt ein rolig langtur. Med innslag av røde klipper med havet brusende under oss, grusvei, sightseeing på Alfa Mar banen og terrengbanen her. Når vi avslutta hadde Christina Bus Holt 2/3 igjen av sin tur… Glad eg ikkje er maratonløper. Mye mindre slitsomme søndager som mellomdistanseløper!

(mer…)

1 dag til avreise

Posted: mars 19, 2010 in treningsleir
Tags:

I morgen reiser eg til Portugal!

Eg gleder meg veldig til å sette meg på flyet og ha tre uker med fullt fokus på treningen. Men før det må eg:

– vaske klær
– pakke
– rydde
– skrive reiseregning
– sende ut noen fakturaer
– gå tur med søte hunden til mamma og pappa

Puh… Som sagt; eg gleder meg til eg sitter på flyet! Våkna med vond hals i dag, og har derfor ikkje trent. Bare fokus på å bli frisk de neste dagene. Litt skummelt med flyreise i morgen, men eg satser på at eg føler meg bedre i morgen 🙂

Det er mange norske utøvere som skal nedover i påsken, blant annet mange fra klubben min Gular. Då er det bare å organisere treninger sammen der nede. Gleder meg til å løpe både på tartanen, terrengløypa og grusveiene… Ja, det blir jo mange kilometer som skal løpes (i vidt forskjellig fart!) før nesa vendes heim igjen til forhåpentligvis ein strålende vår i Oslo!

No må eg komme meg i gang med arbeidet som venter, slutt på drømmingen…

Massasje

Posted: mars 16, 2010 in massasje, restitusjon
Tags: ,

Eg veit ikkje heilt om eg skal si at massasje er ein del av treninga mi eller om det er ein del av restitusjonen, men at massasje er viktig for at muskulaturen skal være bra er det ingen tvil om!

Det var ein lang setning, her på iPhonen ser den ut som et heilt avsnitt:) Tilbake til massasjen; eg får massasje på legger og lår ihvertfall 2 ganger i uka. Kun på den måten får eg løsnet på pakket muskulatur. I tillegg til å bli kvitt småting som dukker opp.

Forrige uke hadde eg f.eks litt vondt under plantaren (fotbuen), men med massasje og ein litt roligere treningsdag forsvant det heilt! Det er sååå viktig å få tatt sånne småproblemer fort. Visst ikkje kan det gå noen uker uten optimal trening. Og bank i bordet, slike perioder har det vært få av de siste par årene.

Tverrmassasje er tingen. Sammen med akupunktur når det trengs! Viktig for meg ihvertfall.

Min første Holmenkollsøndag var ein kjempe flott opplevelse. Gode venner, ein kjekk ektemann, pølser på termos og kakao på ein anna termos, appelsiner og SOLSKINN! Perfekt iblanda gode norske langrennsprestasjoner!
Marit Bjørgen imponerer med gull på 3-mila igår og sprint idag. Ikkje mange idrettsutøvere som har den kapasiteten..!
Dette skal bli ein tradisjon. Neste år e d VM!

Begge øktene på mølle. Då har eg ihvertfall full kontroll på fart, temperatur og føre;-) Joda, eg klarer nok noen økter til på mølle før eg flyr sydover. Drømmer om å lande på flyplassen i Faro, Algarvekysten i portugal, og få 3 uker med sol, løping i shorts og mange etterlengta kilometer på deilige grusveier. Trur eg skal begynne med ein offisiell nedtelling til 20. mars.

Portugal i fjor. Fotograf Hanne

Dagens økter var veldig bra. Først 6×1000 meterer på morgenen etterfulgt av 45/15 sekundere noen timer etterpå. Laktaten viste 2.8 etter første økt, så veldig kontrollert. Andre økta var eg lett og fin i beina, ja kjentes bedre ut enn på økt nr 1. Har nevnt det før, men sier det igjen; Det er ofte sånn at eg føler meg skikkelig fresh på 2. økt på disse dagene. Ikkje dumt!

Energinivået etter dagens trening er heller labert. Har stort sett sittet i sofaen siden klokka 18… Jobbet, svart på mail og surfa på nettet. No er eg bare glad for at klokka nærmer seg halv ti og eg kan krype under dyna.

God natt!

I dag er det intervaller som står på programmet. Er ikkje heilt sikker på ka eg skal løpe endå, det får eg vite i kveld. Men det er nok 8×500 m eller noe i den duren. Økta skal være ganske kontrollert, men noe over terskelfart. Når disse øktene kommer på programmet kjenner eg at det nærmer seg slutten på vintertrening og indikerer starten på oppkjøringen til sesongen. Kribler litt i magen… Og i beina etter å løpe fort!

Men ikkje endå. De neste ukene blir nok ganske harde med mye mengde, før vi slipper opp på terskelmengde og sper på med hardere økter.

Tidligere hadde eg alltid problemer med leggene i denne perioden når piggskoa snørtes på og farten blei større. Då var det leggkrampeperiode i april og mai… Heldigvis slipper eg det no når vi har hatt 1-2 økter med piggsko gjennom heile vinteren! Selvfølgelig kan eg bli litt «pakka» i leggmuskulaturen, men det er ikkje noe stort problem lenger ihvertfall:)

No er det bare å spise litt sånn at kroppen blir klar for å presse seg om noen timer!