Tips for mølleløping

Posted: januar 6, 2012 in mølleløping

Dette var en av nyhetssakene i DN igår:

«Muskulaturen fungerer ikke optimalt i kulde, mener Ingvill Måkestad Bovim. Hun løper selv alle kvalitetsøkter på tredemøllen fra november og ut vinteren. Foto: Øyvind Elvsborg

– Bedre å løpe på mølla enn utendørs

Mellomdistanseløper Ingvill Måkestad Bovim (30) mener det er mer effektivt å løpe på tredemølle enn ute. Her er fire effektive økter du kan prøve i vinter.» Linken finner du her.

De 4 øktene eg foreslo var følgende:

Økt 1: Progressiv langtur

Begynn rolig og øk tempoet med 0,2 km/t hvert 2. minutt i 40-60 minutter. Start for eksempel på 10 km/t og opp til 16 km/t.

Økt 2: Sammenhengende tempo

Løp en bestemt distanse der du skal klare å holde halvmaratonfarten din (21 kilometer) Dette er som regel det vi kaller terskeltempo.
Eg løper 40 minutter på denne økten. Varier gjerne litt opp og ned på farten underveis.

Økt 3: Kortintervaller

Oppvarming 10-15 minutter
Hoveddel: 1 min. på mølla og 30 sek. pause (evt. 60 sek dersom du ikke er så godt trent)
Øk tempoet med 0,5 km/t per 5. min På slutten skal du være ganske sliten, men fremdeles kunne klare fem minutter til på et høyere tempo
Antall: 15-30
(Du hopper av og på mølla og har den stående på den rette farten hele tiden)
Nedjogging

Økt 4: Pyramideintervaller

Oppvarming: 10-15 minutter
Hoveddel: 1-2-3-4-5-4-3-2-1 min. pyramide med halvparten av intervalltiden som pause
Løp i en fart hvor du klarer å løpe litt fortere på andre halvdel enn første.
Nedjogging

Kommentarer
  1. Peter Nagy sier:

    Hva med den bejublede 45 – 15 med økende tempo, er den intervallen oppskrytt?

  2. Ståle sier:

    Takk ! Se om jeg ikke kopierer noe av dette over til piggskoa 😉

  3. Einar Cyvin sier:

    Kjempebra at enda fler hjelper til med å oppvurdere tredemølla. Den er et perfekt og kontrollert medium!

  4. Kjetil sier:

    Fantastisk! Nett so eg likar det 😉

  5. Per Gunnar Alfheim sier:

    Kjekt å høre at verdensstjerner som deg, Ingvill, også har stor tro på tredemølle! 🙂 Jeg er kanskje den i Norge som har løpt flest timer på tredemølle? Og jeg elsker det! Kjøpte toppmodellen til Sportsmaster tidlig i 2005, året etter at jeg begynte med lang-ultra (24 timers +). Møllen har stått på mitt hjemmekontor siden, og vært brukt nesten daglig. I snitt har jeg trolig løpt 60 km pr uke på den i 7 år, det er full rulle om sommeren også, her. Det skulle bli 3120 km pr år, og på syv år – totalt: 21840 km (2184 mil). Noen bedre? 😉 I perioder har jeg løpt 6-timers økter non-stop på den annen hver helg, og noen ganger har jeg løpt deler av langturer på 4-6 timer på den. Det er helt supert å dele det opp litt, starte langturen med en god film eller sport på TV, dra ut og løpe en «normal» langtur med noen venner, og så ta en film til på møllen som avslutning. Slik går 6 timer betydelig fortere og lettere, særlig mentalt, men også fysisk. Alle øktene som Invill beskriver, og mange andre varianter i tillegg, har jeg også kjørt mange av, som regel med noe gøy på TV og en vifte på stativ bak ryggen. Herlig! 🙂

  6. linn sier:

    jippi! endelig ei som forsvarer mølla. jeg er über pinglete på glatta og tar heller på meg skia når snøen er her, så dette liker jeg. kortintervaller à la ingvill skal bli!

  7. Hans Verbeek sier:

    Happy New Year, Ingvill.
    I can’t uderstand the norsk, but Google-translate helps.;-)

    What do you think of the 100up training method: http://hardloperhans.logt.cc/?e=1284 ??

  8. Jørgen sier:

    Jeg bor på nordvestlandet og kan være litt pinglete på ute trening om vintern, jeg og har blitt mer og mer glad i mølle trening, og så kan jeg «styre» pulsen akkurat som jeg vil på mølla, det er positivt som synes jeg.

  9. Tina sier:

    Løp mye på mølle da jeg var i Egypt forrige uke, intervaller var ikke noe problem, men merket at lengre enn 10 minutter løping fort ble veldig kjedelig.

Legg igjen en kommentar

