Tenk teknikk

Posted: november 15, 2011 in teknikk

Etter kva eg har erfart er det mange som trur at løpeteknikk er noe ein tilegner seg i ung alder og så har ein liksom fått sin teknikk, som det er vanskelig å forandre. Forbedre er vel et meir velegna ord!

TULL! Det at mellomdistanseløpere og langdistanseløpere ikkje skal fokusere på løpsteknikk er bullshit!

For å bli ein bedre løper må ein forbedre teknikken sin til å bli meir effektiv for det ein skal løpe. Altså er løpsøkonomien avgjørende for å løpe fort på din distanse.

Å ha riktig kroppsposisjon, sette foten mest mulig under kroppen når du treffer underlaget, bruke armene til å justere frekvens og få alle bevegelser mest mulig i fartsretning er stikkordene til god løpsteknikk. Dette er sjeldent medfødt… Nesten alle kan forbedre prestasjoner innenfor løping ved å bli bedre teknisk. Tenk kor mange steg ein langdistanseløper tar i løpet av ein 10 km! Derfor er det viktig, ikkje bare for sprintere, men for oss som løper lengre å jobbe med å forbedre løpsøkonomien.

Kommentarer
  1. Ole sier:

    Yes, viktig. utilstrekkelig med kun et stillbilde. Bra hoftestrekk, god hofteflex, Kanske noe åpen vinkel i v albue. Bra bøy i h albue, men går hånden medialt? God hodeposisjon. Hva mener du eller Jæger’n?

    • RunIngvill sier:

      Kanskje det kommer fleire bilder etterhvart 😉 Eg sier ikkje at min teknikk er optimal, men bare at det er noe vi stadig jobber med for å forbedre! Jæger’n er nok ganske enig med deg!

  2. Per-Einar Roth sier:

    Så flott at du addresserer dette! Har selv ment at det er merkelig at det ikke «gripes tak i» i yngre år heller, hofte frem, arm i fartsretning, fot under kroppen og forfot landing er sentralt. Finnes ikke mange idretter hvor det ikke terpes teknikk, hvorfor skal løping være noe særskilt?
    Lykke til med treningen videre!

  3. Morten sier:

    Helt enig! Viktig at en så profilert løper fronter dette. Det er altfor mange som undervurderer teknikken. Ja, løpsøkonomien vil forbedres av å løpe mye, men det betyr ikke at man nødvendigvis løper optimalt teknisk.

  4. Tina sier:

    Jeg terper på teknikk hver løpetur, og det gir resultater 🙂

  5. Andreas Falk-Larssen sier:

    Dette er et tema mange mosjonister i dag bare glemmer, flott at du setter lys på en viktig sak:)

  6. Isabella sier:

    Åh, flott med slike tips (særlig for meg som er nybegynner) 🙂

  7. Maria G sier:

    «TULL! Det at mellomdistanseløpere og langdistanseløpere ikkje skal fokusere på løpsteknikk er bullshit!»

    Hvorfor roper du til oss? Er det nødvendig å være så streng?

  8. Jonas Gjesdal sier:

    Bør det tenkes teknikk også på restitusjonsøkter? 🙂

    • RunIngvill sier:

      Det er viktig å terpe teknikk når ein ikkje er alt for sliten, så det kan være lurt å legge det inn i restitusjonsøkter, ja.

    • Morten sier:

      Teknikk kan man tenke på også når man løper rolig. De tekniske prinsippene er akkurat det samme. Vi løper også mange flere steg i rolig fart, så dette gir mange flere gjentagelser. Men det er selvsagt viktig trene på å løpe teknisk i riktig konkurransefart.

  9. Mosjonist sier:

    Hei

    Jeg innser at jeg har mye å lære. Prøver å spesialisere meg på 800m og 1500, det er nok eneste måten å beholde plassen på førstelaget i Holmenkollstafetten for meg. Veldig intuitivt å forstå armbruk og fartsretning. Har også forstått dette med hoftestrekk som nevnes i en kommentar nedenfor. Men jeg vet ikke om jeg forstår det du skriver om «foten under kroppen». Kan du forklare dette litt?

    På forhånd takk fra en som har veldig lyst til å lære mer.

  10. RunIngvill sier:

    Det å sette foten for langt foran deg, vil gi deg et stem der du taper energien som skal føre deg fremover. Dersom hofta er høy og kroppen i riktig posisjon vil du kunne sette foten mer rett under deg i det den treffer bakken. Forstår du det bedre no? Eg er kanksje ikkje den beste til å forklare dette. For min del er det også snakk om ein følelse…

  11. GeirO sier:

    Hei Ingvill!
    Bra du setter fokus på teknikk, men kan du si noe om hvilke øvelser du anbefaler for å øve inn riktig holdning og bevegelser.

    • RunIngvill sier:

      Det som er viktig er å være sterk nok til å holde kroppen i riktig posisjon sjølv når ein blir sliten. Ikkje komme bakpå, men være stolt og få hofta frem. Drilløvelser som styrker legger, hamstrings og hofteleddsbøyere er sentralt. Høye kneløft både sakte og raske. Hopp som styrker leggene og bakspark kan være øvelser som hjelper deg til å nettopp dette.

      Skal prøve å få Knut til å skrive noen linjer om kva han synes er det viktigst å holde fokus på 🙂

  12. Gunnar Aarseth sier:

    Motiverende å lese hva som skrives om dette. Har prøvd å tenke teknikk både under trening og konkuranser, men det er lett å gå tilbake til gamle takter med stemløping når jeg runder mila – og er mila fra målsterken. Skal prøve å tenke på det som er skrevet her under morgendagens langkjøring. Takk for gode råd.

  13. anonym sier:

    hei
    gjelder dette langturer også ? har prøvd å løpe en del på tå under langturer, men blir fort veldi sliten i leggen å har fått litt problem med akillesen. er en grei 800-1500m løper har du noen tips ?

    • Gunnar Aarseth sier:

      Hei. Jeg løp halvmaraton i Fana i går, lørdag og tenkte på forfot og hofte så godt det lot seg gjøre mellom regnbygene og vindkastene. Kjente at det gikk saktere når jeg gikk tilbake til gamle synder, og prøvde virkelig å konsentrere meg om dette – og jeg føler selv at det var noenlunde vellykket denne gangen. Brukte ikke klokka i går, for jeg har en tendens til å bli for fokusert på tiden. Mener selv at løpet ble teknisk «vellykket» selv om sluttiden ikke er noe for historiebøkene. hadde vært morro å vite om andre har noen tips om hvordan treningen bør legges opp – spesielt knyttet til langturer.

Legg igjen en kommentar

