Kva med styrketrening?

Posted: november 14, 2011 in høydetrening, Kenya, styrketrening

Selvfølgelig trener vi styrke!

Uansett årstid, eller treningsperiode trener vi styrke. Mest av alt ein god gammeldags sirkel som Knut har satt sammen med nyttige øvelser som styrker kroppen til å gjennomføre mye løpetrening. Stabilitet (core), styrke av legger og hamstrings står sentralt. Vi bruker ikkje mye hjelpemidler. Ein medisinball, eller ei vektskive og en sånn stor ball som dere ser på det nederste bildet er det vi trenger.

Og helst matter då. Hihi… Her er mattene små vevde gulvtepper! Men det funker det og. Til og med et brettet hånkle kan brukes for å ikkje få for hardt trykk mot gulvet. «Man tager hva man haver» er et flott ordtak. Det viktigste er at du faktisk gjennomfører styrketreningen din ukentlig.

Her i høyden trener eg styrke to ganger per uke i tillegg til spenst et par ganger i uka. Helst trappehopp. Bevegelighet er noe eg jobber litt med hver dag. Som ein del av oppvarmingen egentlig.

I morgen, tirsdag, er det tid for styrke igjen. Idag er det terskeltrening som står på programmet. Faktisk skal vi kjøre ned i lavlandet til ca 1200 moh i Rift Valley for å trene. Skal bli deilig med litt ekstra oksygen!!!!!

Advertisements
Kommentarer
  1. s sier:

    Hei!
    Er det lov å komme med et off-topic spørsmål til deg? jeg føler du er en rett person å spørre:) skal skrive bachelor oppgave om spiseforstyrrelser i idrett. studerer ernæring så er veldig usikker på hva som er relevant problemstiling i forhold til dette emne med tanke på studiet. lurer derfor på om du har noe forslag til dette? 🙂

    • RunIngvill sier:

      Du bør nok gjøre et søk på hvilken litteratur som finnes på området før du bestemmer deg. Ofte dukker interessante problemstillinger opp når du fordyper deg i emnet… Lykke til!

  2. Anne sier:

    Dette var bra 🙂 Det er vel slik at mellom – og langdistanseløpere ikke skal bygge for store muskler? Jeg elsker å løpe, men er dårlig til å sette av tid til styrketrening på stuegulvet. Deltar nå på «bodypump»-timer – slik at den viktige styrketreningen for damer over 40, blir ivaretatt 😉 Bør jeg holde meg til samme vekter hver gang – så lenge målet er vedlikehold?

  3. Ståle sier:

    Sliter litt med rutinene mine på styrketreningen. Men skal bli flinkere selvfølgelig, prøve fast 2 ganger i uka nå ;-). Har pr. i dag trent tå-hev, situps, push-ups, planke + 90 grader sitting inntil veggen. Står noen ganger på balanse brett/pute. Noen øvelser du ville ha lagt til på en amatør ? Sliter litt med krampe/stivhet i venstre setemuskel og stiv akilles på vestre bein. Tips ?
    Det er gøy å følge din trening imot London 2012. PS! Stilig layout du har fått også.

    -Full gass-

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s