Sprint og drills

Posted: november 10, 2011 in 1000m, høydetrening, Iten, Kenya

Som dokke ser fra bildene er det ikkje akkurat mondo eller tartan som er underlaget på banen her i Iten. Men er den god nok for diverse verdensmestere bør den være god nok for oss 😉

Treningen min består av mange elementer. Uansett om eg er i høyden eller i lavlandet. Tirsdag var det sprint som stod på programmet. Oppvarming inkluderer ein del drilløvelser som dere ser på første bildet, stigningsløp og så sjølve økta med 60 meterer. Det er viktig for ein mellomdistanseløper å være rask og sterk. Vi bruker denne økta til å jobbe på begge disse egenskapene.

Hurtigheten kjentes ikkje så utrolig bra ut ettersom det var lenge siden sprint stod på programmet, men desto viktigere å trene på det. Vi løper med ulike arbeidsoppgaver på hvert enkelt løp og bruker det som styrketrening for beina også. Tidligere på dagen hadde vi sirkeltrening og litt hopp. Alt dette er viktig for å bli sterk og holde seg skadefri.

Idag er det to terskeløktersom står på programmet. Første økt med 1000 metere gikk veldig bra og så er det andre økt med 25×300 m som står for tur. Bare å slappe av og spise mellom disse øktene 🙂 Wish me luck!

Kommentarer
  1. Løkk ønskes deg fra stadig snøfrie Oslo!

  2. Guest sier:

    Hvor mange 1000 metere løp du og hvor lang pause har du mellom hver?

  3. Leif H sier:

    Ser veldig fint ut der. Må jo være perfekt klima for løping. Jeg skal ut å løpe intervall nå i ettermiddag. Her er +2 grader og tåke.

    Er det lov å spørre hvor fort 1000m og 300m går når du kjører slike intervall?

    • RunIngvill sier:

      Det er lovt å spørre. Her i 2400moh skal eg love deg at det går saktere enn i lavlandet. Men visst eg skal løpe det heime ligger eg nok på 3.30-3.40 på terskelfart, her er det nok opp mot 4.00. Og det er dette denne treningen er. På 300m kan eg ligge med litt høyere fart uten å opparbeide melkesyre ettersom intervallene er korte.

  4. anonyyym sier:

    Fresh blogg! Hvilken fart holder du på 1000 metrene på denne tiden av året?

  5. Nice.. Lykke til videre! 🙂

  6. Maren Nenseter sier:

    Hei!
    Fin blogg, morro å lese om treningshverdagen din 🙂
    Selv er jeg første års junior i skiskyting, og satser hardt! I tilleg løper jeg en del om sommeren, for det meste motbakkeløp og terreng, men baneløping er utrolig morro!
    Så jeg bare lurte på om du har noen tips til konkrete drilløvelser for å forbedre løpsteknikken?… føler at jeg har en del å hente der 🙂

    Du er et stort forbilde forresten, stå på! Jeg heier på deg 😀

    • RunIngvill sier:

      Hei:)
      Det som er viktig er å være sterk nok til å holde kroppen i riktig posisjon sjølv når ein blir sliten. Drilløvelser som styrker legger, hamstrings og hofteleddsbøyere er sentralt. Høye kneløft både sakte og raske. Hopp som styrker leggene og bakspark kan være øvelser som hjelper deg til å nettopp dette.

      Masse lykke til med sesongen som venter deg!

Legg igjen en kommentar

