«Hva spiser du før løp?»

Posted: juni 10, 2010 in 1500 m, 3000 m, 800 m, konkurranse, kosthold
Tags: , ,

Er et spørsmål eg har fått fleire ganger denne uka. Og det er lett for meg å svare ka eg gjør, for det er blitt ein rutine for når eg spiser og ka eg spiser før konkurranse. MEN: det som er vanskeligere er å vite om det er den beste forberedelsen for deg.

For det er store variasjoner i hva som fungerer for utøvere når det kommer til mat og drikke i forkant av konkurranser.

Det som er anbefalt er å spise siste måltidet mellom to til tre timer før konkurransen. Og då spise i hovedsak karbohydrater sammen med litt protein. Væskebalanse er også viktig og det anbefales å drikke omtrent 5 dl de siste par timene opp mot konkurransen. For de fleste vil dette fungere veldig bra!

Min personlige oppskrift lyder som følger:

Når: Spise 3-3,5 time før kokurransestart, eller litt over to timer før oppvarmingen starter.

Hva: Brødskiver med pålegg, gjerne skinke, ost, syltetøy. Men eg spiser det pålegget eg får lyst på i det øyeblikket, eller det som er tilgjengelig på hotellet (visst eg ikkje konkurrerer heime), for matlysten begynner å bli litt «så der» når konkurransen nærmer seg. Eg drikker ofte melk eller ein latte til dette måltidet. Dersom det serveres varm lunsj spiser eg pasta med tomatsaus og litt kylling. Dette er ikkje måltidet eg sikrer mine 5 om dagen;)

I tillegg til dette spiser eg alltid ei banan rett før eg starter oppvarmingen. Passer på å tygge den veldig godt og den må ikkje være grønn. Forferdelig å starte oppvarmingen med den «grønne, tørre, ekle smaken»…

Dersom du sliter med hold (eller sting som vi sier i Odda), kvalme eller generellt ubehag i mage/tarm bør du tenke nøye over ka du spiser på kokurransedagen. Spis gjerne godt kokt havregrøt som siste måltid før du løper, det fungerer for mange av de utøverne eg har hjulpet med dette problemet. Spis lett fordøybar mat, som fint brød, banan, syltetøy, honning osv. Det holder deg ikkje mett lenge og du bør spise ofte og lite…

Er det noen som lurer på noe ang. temaet???

Kommentarer
  1. vegard danielsen sier:

    Hei Ingvill!

    Jeg skal løpe viktige løp i starten av juli, og jeg har vanligvis ikke vært så veldig fokusert på hva jeg spiser i dagene før konkurranse. Vanligvis er jeg mest opptatt av hva jeg spiser på konkurransedagen.

    Jeg vet at noen anbefaler å unngå karbohydrater den siste halvanne uken, for så å kjøre på med karbohydrater f. eks det siste døgnet før konkurransen. Er dette noe du har prøvd? Noen tips?

    Hilsen Vegard

    • RunIngvill sier:

      Hei:)
      Eg skal poste ein sak om karbohydratloading, for eg har fått dette spm av fleire! Men om du skal følge et slikt regime, avhenger av hvor langt du skal løpe..
      Keep on running!
      Ingvill

  2. karro aleksandra sier:

    Skal løpe 10km i sommer i oslo. Er redd det skal bli varmt. Hvor varmt må det være før d er farlig syns du?

Legg igjen en kommentar

