Ratatouille – ein favoritt

Posted: april 16, 2010 in kosthold, middag, oppskrift
Tags: , ,

Middagsblogging på gang… Eg skal dele ei av mine favorittoppskrifter med dokke. Ratatoille, og eg lover at det er enklere å lage enn å uttale!

Sjølv har eg lagd uendelig mange varianter og putter i alle typer grønnsaker eg har i kjøleskapet. Tar litt tid å kutte alle grønnsakene, men det er bare sååå verdt det. Omtrent sånn blei den i går:

1 squash
1 aubergine
2 store gulrøtter
2 løk
1/2 purre
1 boks hermetiske tomater
1 glass tomatpuré
1 kinesisk hvitløk (kan også bruke 3 fedd vanlig)

1. Grønnsakene deles i små terninger og stekes et par minutter i litt olje
2. Hell på tomater og tomatpuré og tilsett salt og pepper etter smak. Kan gjerne tilsette ein terning grønnsaksbuljong også om du vil.
3. La koke uten lokk i 5 minutt

Dette er ei ganske stor oppskrift, men kan fint brukes som basis til pastasaus eller lasagne dagen etter!

Igår spiste vi det til potetstappe som eg lagde av nypoteter stappa med litt matfløte/melk og smør, og ovnsbakt SALMA laks. Den beste laksen i heile verden! NAM!!!!! Men den kan spises til alle typer kjøtt, fisk og kylling.

Kommentarer

Legg igjen en kommentar

