2 x Terskeløkter på 5 t

Posted: mars 11, 2010 in terskelintervaller
Stikkord:

Begge øktene på mølle. Då har eg ihvertfall full kontroll på fart, temperatur og føre;-) Joda, eg klarer nok noen økter til på mølle før eg flyr sydover. Drømmer om å lande på flyplassen i Faro, Algarvekysten i portugal, og få 3 uker med sol, løping i shorts og mange etterlengta kilometer på deilige grusveier. Trur eg skal begynne med ein offisiell nedtelling til 20. mars.

Portugal i fjor. Fotograf Hanne

Dagens økter var veldig bra. Først 6×1000 meterer på morgenen etterfulgt av 45/15 sekundere noen timer etterpå. Laktaten viste 2.8 etter første økt, så veldig kontrollert. Andre økta var eg lett og fin i beina, ja kjentes bedre ut enn på økt nr 1. Har nevnt det før, men sier det igjen; Det er ofte sånn at eg føler meg skikkelig fresh på 2. økt på disse dagene. Ikkje dumt!

Energinivået etter dagens trening er heller labert. Har stort sett sittet i sofaen siden klokka 18… Jobbet, svart på mail og surfa på nettet. No er eg bare glad for at klokka nærmer seg halv ti og eg kan krype under dyna.

God natt!

Kommentarer
  1. RunIngvill sier:

    Bilde er tatt fra terrengbanen på Alfamar i fjor av Hanne 🙂

  2. Tom sier:

    Kan du forklare poenget med terskelintervaller med varighet under 1,30-2 minutter? Pulsen stabiliseres jo ikke før minst 1 minutt og det gjør ikke laktaten heller. Belastingen både sentralt og perifert er jo heller ikke optimal med så kort varighet. Jeg har aldri skjønt poenget med terskelinteraller under 3-4 minutter.

    • RunIngvill sier:

      Det er snakk om intervaller med kort pause. F.eks 45 sek arbeid og 15 sek pause. Pulsen går raskt opp fordi vi løper fortere enn terskelfart (den farten eg kan løpe på 3×10 min intervaller f.eks). Og den går heller ikkje ned mye i pausen. Den høye farten vil være bra for løpsøkonomien. Tror det har mye å si! Får løpt mange fleire km på høyere fart på denne måten! Og når laktaten ligger under 3 på disse øktene, er restitusjonstida ganske rask…
      Forstår du ka eg prøver å forklare? Kan også få Knut til å forklare om du ønsker…

Legg igjen en kommentar

