Lactate Pro

Posted: januar 23, 2010 in laktat, terskel, trening
Tags: , , ,

Det er viktig å styre intensiteten på treningen! For mange er det en utfordring å få de rolige øktene til å være rolig nok trur eg. I tillegg til å gjennomføre terskeløktene i riktig intensitet, uten å produsere for mye melkesyre. Då er det flott med noen hjelpemidler. Både pulsbelte og laktatmålinger kan hjelpe deg med å finne riktig fart på de lengre intervallene.

For meg som løper mye terskelintervaller no på vinteren, sjekker eg laktatverdi på de fleste terskeløktene for å vite at de er nettopp det; terskeløkter…

Idag løp eg 10 min+8 min+10 min på morgenen, og 25×45/15 sek på ettermiddagen. Første økta løp eg og Hanne på asfalt og da brukte eg bare pulsbelte, og passa på at eg låg under terskelpuls.

Andre økta var skikkelig flytøkt. Eg kjenner meg alltid (uten unntak til nå) lett på terskeløkt nummer 2. Og laktatmåleren viste 1,9 som dere ser her. Definitivt overensstemmende med følelsen! Kunne ha lagt litt høyere også, men farten var høy nok og følelsen var upåklagelig.

¡Alt i alt ein skikkelig bra treningsdag!

Kommentarer
  1. Ragnhild sier:

    Så flink du er Ingvill, både til å trene og blogge. Gøy å lese:)

  2. Lukkis sier:

    Jeg ser at terskeløktene dine er kortere enn hva som er vanlig praksis, men så har du to økter så det er kanskje med hensikt?

    Trener du ofte to korte terskeløkter på en dag sånn som dette, og hvordan synes du evt. det fungerer for deg sammenlignet med å kjøre lengre terskeløkter? Gjør det deg i stand til å kunne trene mer totalt sett på terskel (målt i km) i løpet av en uke når du gjør det på denne måten i forhold til dersom du hadde gjort det tradisjonelt?

    Mvh
    Tom-Erik

    • RunIngvill sier:

      Terskeløktene mine er på varighet fra 15 til 40 minutter. Og ja, de dagene eg har to terskeløkter kommer eg opp i flere kilometer enn om eg bare har ei.
      Ein annen ting er at eg ofte kan løpe de fortere når eg har to økter. Det er vel den største grunnen til å ha to økter. Høyere fart på terskel er bra for løpsøkonomien.
      Eg har prøvd å kjøre 12 km terskeløkter i 2008-sesongen, men vi følte ikkje at eg fikk godt nok utbytte av dette (ved å se på terkeltester osv). Derfor må en finne andre metoder som fungerer bedre for meg!
      Det skal sies at det bare er i korte perioder av vintersesongen eg gjør dette.
      Mvh Ingvill

Legg igjen en kommentar

